Som Social Media Manager är det absolut nödvändigt att ständigt övervaka aktiviteten kring företagets sociala kanaler. Det betyder att du måste hålla koll på vem som gillar ditt innehåll, vem som följer dig och vad de säger.
Här kommer några praktiska tips. De är rätt grundläggande men ibland är det bra att bli påmind om det man redan kan.
- Lyssna alltid på dina följare.
En av de mest värdefulla bitarna i varumärkets sociala kanaler är dina följare. Fråga dina följare vilken typ av innehåll de vill se och ta hänsyn till all feedback du får.
- Testa – analysera och kör på med det som fungerar bäst.
Som fortsättning på ovanstående punkt – det bästa sättet att växa och öka din sociala medie-aktivitet är att satsa på innehåll som ger mest engagemang och konvertering. Om du ser att en viss typ av innehåll fungerar bra, lägg ut mer av det! - Ha stenkoll på online trender.
En bra Social Media Manager följer alltid det senaste trender utöver sina egna kanaler. Se till att prova på nytt och se vad som fungerar bra för ditt varumärke. - Planera, planera, planera!
En stark närvaro på sociala medier sker inte över en natt. Det tar tid, ansträngning och mycket planering. Se till att ta fram en ordentlig långsiktig strategi för ditt innehållsmarknadsföring och skapa mallar för allt så du slipper dubbelarbete. - Bjud på längre och mer djupgående innehåll
Genom att skapa mer djupgående innehåll som (white pappers, e-böcker, video, case-studies eller bloggar) kan du leverera ett starkare budskap och positionera dig som en auktoritet i din bransch.
Vill du veta mer om hur du kan lyckas med ditt bolag online? Den 30 juni släpper vi vår första onlinekurs som heter Social Media Manager. Där kan du i egen takt lära dig allt om Sociala Medier, SEO, Videomarknadsföring och Digital Annonsering. En komplett kurs för endast 995 kr om du beställer den innan 30 juni! Läs mer om kursen här