Vad är din passion och inom vilket ämne ligger din expertis? Vi har samlat några tankar och tips för att hjälpa ditt bloggande komma på rätt spår.
Att starta en blogg kan vara en fantastisk men ändå skrämmande upplevelse. Tänk att folk faktiskt kommer att läsa och till och med dela något som du har skrivit. Det är verkligen olik någon annan känsla.
En blogg är vanligtvis en del av ditt företags webbplats, men till skillnad från resten av din webbplats måste du uppdatera bloggen ofta genom att skapa nya inlägg. Genom att ha en blogg, har du möjlighet att sprida kunskap, engagera dig med din publik samt skapa Leads.
1. Starta företag: En blogg kan vara till stor hjälp för en nystartad, platsoberoende, lukrativ verksamhet. Det har aldrig funnits en bättre tid att göra detta – Internet har gjort det enklare än någonsin för alla att starta ett företag.
2. Utveckla en befintlig verksamhet: Innehållsmarknadsföring är ett av de bästa sätten att driva ditt företag framåt och en blogg är ett beprövat format att driva trafik till hemsidan.
3. Visa upp din expertis: Om du vill positionera dig själv som en expert kan din blogg kan vara en kraftfull tillgång om du försöker bygga ett personligt varumärke, skaffa ett jobb, sälja tjänster eller starta en karriär.
Så skapar du en framgångsrik blogg
I grunden handlar bloggandet om att dela din kunskap. Att skriva om saker som du brinner för gör processen att starta en framgångsrik blogg så mycket enklare. Så länge du skriver om saker som du är genuint intresserad av, kommer din passion att lysa igenom och hålla dina besökare intresserade.
Att skapa bra Content
Varje blogginlägg ska vara lagom långt men viktigast är själva innehållet. Att den är informativt och engagerande. En av missuppfattningarna om att starta en blogg är att du måste kunna skriva som en författare för att bli framgångsrik. Inte alls så! Folk läser bloggar för att få ett personligt perspektiv på saker och ting, så de flesta bloggare skriver i en väldig informell konversations-stil. Men, Content är inte bara text. För att bibehålla en bra innehållsstruktur bör du…
1. Skapa säljande rubriker
2. Hålla dina stycken korta
3. Använda punktlistor
4. Inkludera utmärkande citat
5. Använda bilder
Tips: En annan viktig sak är att ditt innehåll bör redigeras noggrant. Det är oprofessionellt att ha typografiska fel. Be gärna någon du känner (vän eller kollega) att hjälp dig genom att läsa ditt inlägg innan du publicerar och delar.
Dags att marknadsföra din blogg
Att skapa en välutformad blogg är bara början. För att få besökare till din blogg måste du lägga lite tid på att marknadsföra den. Du bör alltid länka till ditt senaste innehåll via dina sociala kanaler. Du kan också dela relevanta nyheter och länkar till andra källor som dina läsare kan tycka är intressanta. Glöm inte att använda hashtags och interagera med dina följare.
Optimera din blogg för sökmotorer
Tänk på att det kan ta lite tid i början för att dina blogginlägg rankas högt på Google. Detta kommer dock att förändras med tiden, så länge du regelbundet skapar nya inlägg och fortsätter att lägga till relevant innehåll. Med bra SEO blir det mycket lättare för en blogg att rankas högt på sökmotorernas resultatsidor.
Gör en ordentlig sökordsanalys. Utifrån dessa ord kan du sedan skapa relevant innehåll som ska användas i dina blogginlägg. Detta förbättrar bloggens rankning och generera värdefull trafik. Varje gång du skapar ett blogginlägg blir det ytterligare en indexerad sida på din webbplats, vilket innebär att det är ytterligare ett tillfälle för dig att dyka upp i sökmotorer och driva trafik till din webbplats i den organiska sökning.
1. Vad är ditt mål?
2. Vilken är din målgrupp?
3. Vad letar din målgrupp efter?
4. Gör en lista över dina sökord
5. Gör research på dina sökord
Nu är det dags att göra lite research på dina sökord. Det finns en del olika onlineverktyg du kan använda, både gratis och betalverktyg. Här är tips på några verktyg som du kan använda för att hitta bra sökord.
1. Google Keyword planner
2. Google Suggest
3. Ahrefs
4. SEMrush
5. Ubersuggest
6. AnswerThePublic
När du har din lista klar är det dags att börja blogga och sedan använda On-Page SEO på varje blogginlägg du skapar. Men glöm inte att själva innehållet är en av de viktigaste sökrankningsfaktorerna. Försök att inkludera nyckelord /fraser naturligt i hela innehållet. Några viktiga saker att tänka på är…
1. Sidans URL och rubriker
2. Underrubrikerna
3. Nyckelord i din text
4. Sökoptimera alla dina bilder
5. Använda både interna och externa länkar
6. Titlar och Meta beskrivning
7. Search Intent *
* Search Intent är själva orsaken bakom en persons sökning. Det är sökarens ”varför” till vad de skriver in i sökmotorn. Google fokuserar inte längre bara på sökning efter nyckelord utan på själva förfrågningen. Om du lyckas med att skapa innehåll som besvarar en ”Search Intent” och får bra placeringar i sökresultaten, kan du dra nytta av detta under en längre tid.
Summering
Så varför skapar du en blogg överhuvudtaget?
Detta är en nyckelfråga du måste ställa dig själv innan du skapar några blogginlägg. Vilka är dina mål? Har du ett specifikt mål i åtanke?
Tänk på att även om frekvens är viktigt, bör det inte ske på bekostnad av kvalitet. Inte varje del av innehåll behöver vara 2 000 ord, men alla dina inlägg bör vara informativa och av värde för din publik. Kan du även hålla fast vid ett schema, kommer det att bli lite lättare att hinna med. Som med allt annat, ju mer du gör det – desto skickligare blir du på det. Så i grund och botten… att skriva om saker som både du och din målgrupp brinner för – så skapar du en framgångsrik blogg! Lycka till!
(uppdaterad: 2022-07-11)