Ordet ”lågkonjunktur” orsakar rädsla hos både företag och konsumenter. Som företagare är din första instinkt i början av en lågkonjunktur → att minska din budget, minska kostnaderna och spara pengar. Logiskt sett – kloka idéer… du vill ju överleva!
MEN, detta är också ett perfekt tillfälle att finjustera och stärka ditt varumärke samt att fokusera på dina befintliga långsiktiga kunder. Hur du agerar nu, kommer att ha en enorm inverkan på ditt företags framtid. Både nu och efter lågkonjunkturen. Vi har sammanställt några viktiga tips.
1. Kvalitet – Fokusera på din digitala närvaro och marknadsföringsstrategi
Även om det kan kännas logiskt att dra ner på saker som annonser i sociala medier eller blogginlägg, är det här exakt fel tidpunkt. Istället för att skära ner, koncentrera dig på en marknadsföringsplan som innehåller dessa saker. Men glöm inte att alltid komplettera med att interagera mer med dina kunder samt finjustera din e-postmarknadsföring.
Se till att din digitala närvaro är i toppform — om inte, investera och uppgradera. Nu är det dags att fokusera på kundupplevelser. Det gäller även självaste hemsidan. Om kunden inte hittar en enkel väg till det de letar efter under de första sekunderna, kommer de att ”studsa tillbaka” till söksidan och eventuellt gå till din konkurrent.
2. Vikten av innehåll
Håll din publik engagerad genom en en smart och underhållande strategi för innehållsmarknadsföring. Under en lågkonjunktur är konsumenterna mer intresserade av att undersöka inför ett köpbeslut. De kan skjuta upp stora köp tills de till fullo kan förstå produkten eller tjänsten. En stark Content-strategi kommer säkerställa att du når dessa konsumenter genom sociala medier och andra marknadsföringskanaler. Var inte rätt att testa nya saker. Levla upp och visa vad du /ditt företag går för!
3. Fokusera på dina befintliga kunder
Under osäkra tider är det mindre troligt att kunder provar nya produkter eller tjänster. Konsumenter gillar komforten med bekantskap och trygga relationer. Det är också de kunder som är mer benägna att rekommendera ditt företag till sina vänner eller kollegor. Håll även extra bra koll på din webbplatsanalys. Det är superviktigt att förstå din omvandlingsfrekvens och långsiktiga varumärkeshälsa. Vilka sidor som har mest och minst engagemang, information om övergiven kundvagn och din klickfrekvens. Detta kan hjälpa dig att förbättra dina marknadsföringsinsatser under och efter lågkonjunkturen.
Ok, sammanfattningsvis – att tänka på när du försöker marknadsföra ditt företag under en lågkonjunktur. 👇🏻
📍 Var kreativ och tänk utanför boxen. Många företag minskar sina marknadsföringsbudgetar under lågkonjunktur, så det kan vara en bra idé att hitta billigare sätt att nå ut till din målgrupp.
📍 Fokusera på att skapa bra relationer med dina kunder. Under lågkonjunktur är det viktigt att behålla de kunder du redan har, så se till att ge bra service och skapa starka band med dem.
📍 Gör det lätt för människor att hitta och köpa dina produkter eller tjänster. Se till att du har en bra hemsida och att du är synlig på de plattformar där din målgrupp hänger.
📍 Var realistisk när du sätter priser. Under en lågkonjunktur kan människor vara mer priskänsliga, så se till att du har rimliga priser på dina produkter eller tjänster.
📍 Var inte rädd för att prova nya saker. Lågkonjunktur kan vara en bra tid att testa nya marknadsföringskanaler eller att introducera nya produkter eller tjänster.
REKLAM FÖR VÅRA KURSER
Som utbildningsföretag är det solklart att vi alltid förespråkar kompetensutveckling… oavsett när. Kompetensutveckling är viktigt av flera olika skäl. För det första hjälper det individer att hålla sig uppdaterade och att få de färdigheter och kunskaper som behövs för att utföra sina jobb på ett effektivt sätt. Utbildning är speciellt viktigt under en lågkonjunktur.
- Det är överlag kostnadseffektivt – både kort och långsiktigt.
- Lättare att anpassa marknadsföringen till företagets specifika behov
- Moralen – personalen känna att de är viktiga för företaget och att företaget investerar i dem.