Kursinformation
Längd: 10 tillfällen + distansarbete
Startdatum: 2021-09-01
Tider: Ons och torsdagar, 09:00-12:00
Plats: Online via Zoom
Kurslitteratur och support ingår
39.900 kr
Kursen Digital Content Producer ger dig en heltäckande grund för att kunna utveckla företagets digitala närvaro genom att skapa och sprida multimedial innehåll online.
Som Digital Content Producer ansvarar du att skapa, publicera och uppdatera innehåll på hemsidan, bloggen och i företagets digitala kanaler. Du kommer arbeta med allt ifrån text, bild och filmklipp. Ibland ansvarar man även för innehåll av trycksaker samt analys av företagets digitala kampanjer.
Hur som helst, huvudansvaret är att hålla informationen som visas på företagets webbplats och digitala kanaler aktuell, informativ och tilltalande. Arbetsrollen kräver att du är kreativ och naturligtvis har skrivförmåga för att producera och publicera bra innehåll. Ibland kan det bli överväldigande för bara en person. Beroende på företagets storlek och mängd information som måste skapas, så finns där även en chans att du istället tar rollen som Digital Content Manager och kommer överse en grupp medarbetare som grafiska formgivare, webbproducenter och digitala marknadsförare.
Utbildningens moduler
Oftast har arbetsrollen som Content Manager jobbkrav att förutom skrivförmåga även kunna hantera Sociala Medier, Digital annonsering, SEO och till en viss del Grafisk Design och Videoproduktion. Utbildningen ger dig det absolut senaste kunskapen inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro. Distansarbetet som förekommer under utbildningens gång är valfri.
Du kommer lära dig arbeta med olika Google verktyg, Mailchimp, Adobe Premiere Rush, Photoshop, InDesign, Spark, Animoto, Facebook & Instagram, iMovie och andra mobil-appar för sociala medier!
Syftet med att utbildningen är uppdelad i två dagar i veckan är just för att underlätta för dig att ta ledigt från din arbetsplats samt även ge dig en chans att kunna implementera de kunskaper du lär dig under kursens gång.
Dag 1. Marknadsföring på Sociala Medier
- Det digitala landskapet
- Målgruppsanalys och målgruppsanpassning
- Skapa en fungerande marknadsplan för sociala medier
- Så publicerar du mer engagerat innehåll
- Innehållsstrategi – när ska man publicera?
- Optimera företagssidan på Facebook
- Genomgång av Facebooks & Instagrams algoritm
- Så lyckas du med Instagram shopping och IGTV
- Annonsering på Facebook & Instagram
- Ads Manager: Kampanjer, Ad sets och Ads
- Definiera dina målgrupper
- Så implementerar du en Facebook Pixel
- Lär dig skapa en Custom Audience
- Remarketing via e-postlistor och andra annonsformat
- Fånga upp din kund i köpresa
- Mätning och utvärdering av dina kanaler
Dag 2. Content & Marknadskommunikation
- Så fångar du läsaren på webben
- Att skriva lättlästa tydliga texter
- Konvertering – få dina läsare att agera
- Att skriva för rätt målgrupp
- Hitta berättelsen om ditt varumärke
- Kanalval och publiceringsfrekvens
- Omvärldsbevakning & krishantering i sociala medier
- Influencer Marketing och Social Selling
Dag 3. Rörlig bild & Social Video
- Grafik och mallar i Adobe Spark
- Arbeta med rörlig bild i Animoto
- Rörlig bild för Instagram Stories
- Publicering och bildformat
- Video för sociala medier
- Produktionsplanering och budskap
- Filmning och teknisk utrustning
- Videoredigering i Premiere Rush
- Publicera på Youtube och Sociala Medier
Dag 4. SEO Google Ads & Analytics
- Google trender 2020
- Ta fram en fungerande sökordsstrategi
- On-page SEO
- Of-page SEO
- Sökoptimera hemsidan från grunden
- Så skriver du en bra description
- Att arbeta med landningssidor
- Praktiska online-verktyg
- Sökoptimering på Youtube
- Introduktion till Google Ads
- Hantering av ditt Google Ads konto
- Kampanjer, annonsgrupper och annonser
- Budget och budgivning
- Mätning – beräkna ROI
- Introduktion till Google Analytics
- Grundläggande mätetal – målgrupper
- Konverteringar
- Mäta olika kampanjer
Dag 5. Arbeta kreativt i Adobe InDesign
- Program och dokumentinställningar
- Skapa mallar för sociala medier
- Menyer och verktyg
- Skapa och redigera texter
- Montera bilder
- Mallsidor i InDesign
- Utfall och skärmärken
- Skapa din egen broschyr
- Exportera som tryckbar PDF
- Interaktiva dokument
- Lagerhantering
- Skapa kampanj-material för sociala medier
Dag 6. Annons-design i Adobe Photoshop
- Arbeta effektivt med markeringar
- Frilägga och beskära bilder
- Bildstorlek och bildupplösning
- Arbeta med text och former
- Lagerhantering på djupet
- Spara mallar för sociala medier
- Skapa och exportera banor
- Justeringslager och smart filter
- Skapa egna mönster och penslar
- Annonsdesign och banners
Kurstillfällen
Våren 2020
Datum: 7-8, 15-16 + 28-29/9
Tid: 09:00-14:00 – 6 dagar + distansarbete
Plats: Östra Varvsgatan 4, Malmö
Frukost, lunch och kurslitteratur ingår
Du behöver inga förkunskaper för att delta men tag gärna med din dator då vi kommer lägga fokus på praktiska övningar. Samtliga deltagare får ett kursintyg, digitala kopior av kursmaterialet och sex månaders fri support.