Kursinformation
Längd: 8 veckor + distansarbete (deltid)
Startdatum: 06 sept 2021
Live sessioner: Måndagar 9.00-10.00
Plats: Online - 100% på distans
Kurslitteratur, diplom och support ingår
9.900 kr
Photoshop för Sociala Medier
En yrkesroll med stor efterfrågan. Lär dig det absolut senaste inom digital marknadsföring och de färdigheter som behövs för att ta fram och samordna övergripande strategier kring företagets marknadsplan.
En Digital Marknadsförare /Digital Marknadskoordinator är oftast den som samlar in och analyserar information, men arbetsuppgifterna kan variera beroende på arbetsplatsens och marknadsavdelningens storlek. Varje företag har också olika krav på deras marknadsförare, men de flesta är direkt inblandade i marknadsföringsprocessen från grunden. Beroende på företagets storlek, kan detta ibland innefatta webbplatsen, analys, företagsevent, marknadsföring via sociala medier, framtagandet av marknadsföringsmaterial eller mediehantering.
Lärarledd distanskurs
Våra distanskurser är helt enkelt vanliga sessioner i ett virtuellt mötesrum där elever och lärare möts för att kommunicera med video, röst, whiteboard och skärmdelning. Detta kräver att både elever och kursledaren är online samtidigt. Som i ett riktigt fysiskt klassrum. Istället för att bara sitta och titta på förinspelade videos, så har ni här möjlighet att vara mer delaktiga i kursen genom att kunna bl a ställa frågor till kursledaren direkt under kursens gång.
Kursmoment
Vem är kursen Digital Marknadsföring för?
Kursen riktar sig till dig som har erfarenhet eller vill arbeta med marknadskampanjer, webbproduktion eller arbeta strategiskt med företagets marknadsföring via digitala medier. Med dessa färdigheter kan du arbeta som, marknadskoordinator, kommunikatör, digital strateg eller som egenföretagare blir du din egen marknadsavdelning! Den här kursen kräver inga förkunskaper.
Läroplan
Kursen är uppdelad i fem delkurser (online lektioner) samt distansarbete (valfritt) mellan samtliga kurstillfällen. Efter inlämnad och godkänt projektarbete, erhåller du certifiering som Digital Marknadsförare /Digital Marknadskoordinator. Vi tar endast in 20 personer på denna kurs, så det är först till kvarn som gäller.
Dag 1. Marknadsföring på Sociala Medier
- Det digitala landskapet
- Målgruppsanalys och målgruppsanpassning
- Skapa en fungerande marknadsplan för sociala medier
- Så publicerar du mer engagerat innehåll
- Innehållsstrategi – när ska man publicera?
- Optimera företagssidan på Facebook
- Genomgång av Facebooks & Instagrams algoritm
- Så lyckas du med Instagram shopping och IGTV
- Annonsering på Facebook & Instagram
- Ads Manager: Kampanjer, Ad sets och Ads
- Definiera dina målgrupper
- Så implementerar du en Facebook Pixel
- Lär dig skapa en Custom Audience
- Remarketing via e-postlistor och andra annonsformat
- Fånga upp din kund i köpresa
- Mätning och utvärdering av dina kanaler
Dag 2. Content & Marknadskommunikation
- Så fångar du läsaren på webben
- Att skriva lättlästa tydliga texter
- Konvertering – få dina läsare att agera
- Att skriva för rätt målgrupp
- Hitta berättelsen om ditt varumärke
- Kanalval och publiceringsfrekvens
- Omvärldsbevakning & krishantering i sociala medier
- Influencer Marketing och Social Selling
Dag 3. Rörlig bild & Social Video
- Grafik och mallar i Adobe Spark
- Arbeta med rörlig bild i Animoto
- Rörlig bild för Instagram Stories
- Publicering och bildformat
- Video för sociala medier
- Produktionsplanering och budskap
- Filmning och teknisk utrustning
- Videoredigering i Premiere Rush
- Publicera på Youtube och Sociala Medier
Dag 4. SEO Google Ads & Analytics
- Google trender 2020
- Ta fram en fungerande sökordsstrategi
- On-page SEO
- Of-page SEO
- Sökoptimera hemsidan från grunden
- Så skriver du en bra description
- Att arbeta med landningssidor
- Praktiska online-verktyg
- Sökoptimering på Youtube
- Introduktion till Google Ads
- Hantering av ditt Google Ads konto
- Kampanjer, annonsgrupper och annonser
- Budget och budgivning
- Mätning – beräkna ROI
- Introduktion till Google Analytics
- Grundläggande mätetal – målgrupper
- Konverteringar
- Mäta olika kampanjer
Dag 5. Projekthantering och Medieproduktion
- Olika typer av mediekanaler
- The sales/marketing funnel
- Konkurentanalys
- Planera företagsevent
- E-postmarknadsföring – introduktion till Mailchimp
- Strategi och produktionsplanering
- Introduktion till Adobe InDesign och Spark
- Skapa egna mallar och reklam till tryck, webb och sociala medier
- Projektarbete
Tag gärna fram din dator då vi kommer lägga fokus på praktiska övningar. Samtliga deltagare får ett kursintyg, digitala kopior av kursmaterialet och sex månaders fri support.