Social Media Manager – en ledande marknadsföringsroll
Att arbeta som Social Media Manager innebär att du administrerar företagets sociala kanaler, marknadsföring och digital kampanjer. Du bör vara en motiverad, kreativ individ med en enorm passion för kommunikation och målmedveten att omvandla följare till kunder.
De flesta företag har förstått det fantastiska värdet och fördelarna med marknadsföring i sociala medier. Men ibland kan det vara en utmaning att avgöra vem som är lämpligast att hantera företagets online-närvaro eller exakt vad den personens arbetsuppgifter ska vara. Som Social Media Manager arbetar du ofta på kommunikationsavdelning eller i egen regi. Arbetsuppgifterna kan variera men oftast ingår det i tjänsten att samarbeta med kollegor i din eller andra avdelningar inom samma företag.
Vissa väsentliga uppgifter arbetsrollen kan innehålla:
- Övervaka, lyssna och svara användarna
- Utveckla varumärkeskännedom
- Skapa och administrera digitala kampanjer
- Mätta & analysera företagets framgång online
- Identifiera och skapa målgrupper
- SEO (sökmotoroptimering) skapa inkommande trafik
- Skapa innehåll för för företagets sociala medier och bloggar
En Social Media Manager är även företags röst och bör alltid vara uppdaterad inom det senaste trenderna. Området skiftas ständigt, så en budget bör fördelas för utbildning och närvaro på relevanta konferenser. Exempel – Internet i fokus, som är södra Sveriges största återkommande konferens inom sociala medier, analys & digital marknadsföring.
Våra kurspaket Grafisk Designer, Social Media Manager och Digital Marknadskoordinator är perfekta kurser för dig som redan arbetar inom yrket, men vill uppdatera din digitala kunskaper och lära dig om de allra senaste trender och verktyg. Dessa kurspaket är också anpassade för dig som vill arbeta som Social Media Manager i framtiden och innehåller alla viktiga moment som krävs för jobbet.