Om du funderar på ett yrke inom sociala medier, så undrar du säkert hur dina uppgifter kommer se ut. För att hjälpa oss få en bättre bild, bestämde vi oss för att intervjua Anna Olivemark – Head of Social på NORD DDB.
Berätta lite kort om dig själv… din bakgrund och hur du är som person.
– Jag har tidigare pluggat digital kommunikation på Medieinstitutet i Stockholm. Medans jag pluggade jobbade jag en sväng på Nyheter24-gruppen där jag lärde mig allt om att skapa redaktionellt innehåll mot en ung målgrupp på nätet, och efter det var jag på en byrå som är inriktad på sociala medier där jag lärde mig mer om annonsering och contentproduktion. Efter det hamnade jag på NORD DDB i Stockholm som social media manager där jag snabbt såg att det är en kompetens och leverans som många traditionella reklambyråer fortfarande saknade och startade då upp erbjudandet hos oss och byggde upp ett team kring det.
Hur skiljer sig uppgifterna mellan Head of Social och Social Media Manager?
– Som social media manager var jag mer operativt involverad i våra kunder och projekt. Det är ett sjukt kul jobb där du får gå in som specialist i ett kundteam och ansvara för att anpassa och skapa innehåll för kundernas sociala kanaler som ska både engagera, bygga relationer och konvertera. Som Head of social jobbar jag mer med att driva vårt erbjudande framåt och leda teamet. Jag är fortfarande involverad i kundprojekt, men har också mer administrativt ansvar så som budget, personal och införsäljning av erbjudandet.
Beskriv hur en Social Media Manager ska se ut i dag – vilka insikter och kompetenser efterfrågas mest?
– Just social media manager är en väldigt bred roll som ser väldigt olika ut på olika arbetsplatser. På mindre byråer eller på kundsidan kan du jobba med allt från strategi till att skapa innehåll, hantera kanalerna, göra medieköp och analys samtidigt. Just vårt team och våra uppdrag har växt och utvecklats rätt mycket de senaste åren, så hos oss är man antingen strateg eller kreatör inom sociala medier och innehåll. Vad gäller strategerna så letar vi efter personer som är duktiga på att leta insikter i sociala kanaler och communities, och sedan kombinera det med kundernas övergripande strategier och mer teknisk kompetens kring kanalerna för att lägga strategin. Som kreatör hos oss ansvarar man för att översätta insikterna till innehåll som är anpassat efter just den kanalen eller communityn och målsättningen.
Hur håller man själv ständigt uppdaterad och framgångsrik i sociala medier?
– Sociala medier är i ständig förändring och det är nästan ett heltidsjobb att hålla koll på allt som ändras. Jag tycker nästan att det är absolut viktigast att ha koll på grunderna, våga nörda ner sig i internetkultur och förstå kommunikation och marknadsföring överlag och alltid vara nyfiken på nya saker.
Vad tycker du själv är det absolut roligast med ditt jobb?
– Att ständigt utveckla och förändra vårt sätt att arbeta! Vi måste ”återuppfinna” oss själva och vårt erbjudande hela tiden i och med att både sociala medier och kundernas beteenden gör det vilket gör att det aldrig blir långtråkigt. Sen är det väldigt roligt att få jobba i kanaler som gör att vi är så nära kunder och konsumenter hela tiden. Jobbar man med mer traditionell reklam så som TV eller print så släpper man ifrån sig projektet något när det går live, men jobbar man med sociala medier är man alltid i kontakt med mottagaren och det handlar mycket mer om att ha en dialog än en monolog.
Kan du ge något råd till de som vill arbeta som Social Media Managers i framtiden?
– Skaffa en bred förståelse för kanalerna och vad som funkar där. Jag tycker att det bästa är att börja jobba i en bred roll där man får göra lite av allt, så brukar det ganska snabbt visa sig vilka delar man själv tycker är roligast och är bäst på. Dock tycker jag att det är viktigt att påpeka att en person inte kan göra ALLT själv. Jag ser fortfarande många jobbannonser från företag där de söker en person som ska vara deras ”swiss army knife” och göra allt från strategi till att filma, redigera, skriva, köpa media, sköta mediebearbetning, analys och koka kaffe och stå i receptionen – så kom ihåg att ställa motkrav på arbetsgivaren!
Utbildningar hos oss som vi rekommenderar. Social Media Manager eller Digital Marknadskoordinator