Lär dig de färdigheter som behövs för att ta fram och samordna övergripande strategier kring företagets marknadsplan.
Marknadskoordinatorns arbete består oftast av att samla in och analysera information, men arbetsuppgifterna kan variera beroende på arbetsplatsens och marknadsavdelningens storlek.
Varje företag har också olika krav på deras marknadskoordinator, men de flesta är direkt inblandade i marknadsföringsprocessen från grunden. Beroende på företagets storlek, kan detta ibland innefatta webbplatsen, analys, företagsevent, marknadsföring via sociala medier, framtagandet av marknadsföringsmaterial eller mediehantering.
Under kursens gång kommer du lära dig hur du skapar och bibehåller kundrelationer samt attraherar nya med hjälp av kampanjer, hur du optimerar företagets hemsida och digitala kommunikation.
Utbildningen Digital Marknadskoordinator riktar sig till dig som har erfarenhet eller vill arbeta med försäljning, marknadskampanjer, PR, event, webbproduktion eller arbeta strategiskt med företagets marknadsföring via digitala medier.
Med dessa färdigheter kan du arbeta som Marknadschef, Marknadskoordinator, Digital kommunikatör, strateg eller som egenföretagare blir du din egen marknadsavdelning!
Utbildningen är uppdelad i 6 st delkurser (fysiska träffar) samt distansarbete mellan samtliga kurstillfällen. Endast efter inlämnad och godkänd projektarbete, erhåller du diplom som Digital Marknadskoordinator. Vi tar endast in 6 st på denna kurs, så det är först till kvarn som gäller. Sista bokningsdag är 31 jan 2018.
Diplomering sker genom ett projektarbete vid avslutningen på kursen. Våra kursledare validerar innehållet av ditt projekt, för att se till att det är banbrytande, relevant och tekniskt korrekt.
Datum: 5/9
Skriva för webben & Content Marketing
- Så fångar du läsaren på webben
- Att skriva lättlästa, tydliga texter
- Konvertering – få dina läsare att agera
- Att skriva för rätt målgrupp
- Hitta berättelsen om ditt varumärke
- Kanalval och publiceringsfrekvens
- Så mäter du effekten av ditt innehåll
Datum: 12/9
SEO & Marknadsföring via sociala medier
- Sökoptimera hemsidan från grunden
- Konkurrentanalys och sökordsstrategi
- Så jobbar du med Of-page SEO
- Att arbeta med landningssidor
- Marknadsföringens praktiska verktyg
- Sökoptimering på Youtube
- Vilka kanaler ska jag använda och hur?
- Facebook som marknadsföringskanal
- Instagram som marknadsföringskanal
- Hur publicerar man mer engagerat innehåll?
- Storytelling med Snapchat och Instagram Stories
- Annonsering på sociala medier
Datum: 19/9
WordPress grund & fördjupning
- Skapa och uppdatera din webbplats
- Skapa sidor och blogginlägg
- Menyhantering
- Grafik & bildhantering för webben
- Installera och anpassa teman
- Skapa mallar
- Arbeta med Widgets & Visual Composer
- Mobilanpassad hemsida
- Arbeta med plug-ins
- Skapa och redigera kontaktformulär
- Hantera flera användare
Datum: 26/9
Google Adwords & Analytics
- Skapa ett AdWords konto
- Planera din kampanj
- Rapporter och analys
- Kvalitetspoäng & AdRank
- Lär dig tolka statistiken
- Strukturera din kampanj
- Omvandlingsspårning
- Strukturera din webbplats
- Skapa en effektiv mätningsplan
- Konverteringsprocess
- Utvärdera sökord
Datum: 3/10
Marknadskommunikation
- Företagsevent som skapar effekt
- Skapa marknadsföringsmaterial
- Skapa digitala annonser
- Nå ut via bloggar och nyhetsbrev
- Utforma en kriskommunikationsplan
- Ta kontroll över din digitala kommunikation
- Omvärldsbevakning
- Inledning av projektarbete
Datum: 10/10
Filma med mobilen
- Manus och Storyboard
- Strategi och produktionsplanering
- Vad är Social Video
- Filminspelning och redigering
- Lägga till scener och effekter
- Arbeta med ljud
- Publicering på sociala medier och Youtube