Det universella målet har alltid varit detsamma. Att sälja företagets produkter och tjänster.
Detta uppnås vanligtvis bäst genom att positionera verksamheten exakt där målgruppen finns och erbjuda kunden något som antigen löser ett problem eller något som de inte kan hitta i närheten. För att detta ska nu fungera optimalt i dagens digitala värld, måste även småföretagare utveckla en effektiv marknadsföringsplan som kommer att skilja dem från sina konkurrenter online.
Tiden är den viktigaste kostnaden
Det finns många olika sätt att marknadsföra ett mindre företag men eftersom de flesta småföretagare är så upptagna att driva verksamheten, har de sällan extra tid att spendera på sociala medier. Därför är det så viktigt att skapa en marknadsplan, sammanställa sina mål och lär sig så mycket som möjligt om varje social nätverk som man planerar att delta i.
Du ska ha koll på läget
Även om du inte vill göra allt själv och planerar att köpa in vissa externa tjänster, så är det alltid bra att ha koll på grunderna i digital marknadsföring. Om inget annat, så ger det dig en stor fördel att förstå dagens konsumenter och vad du som företagare måste göra för att överleva i din bransch.