Du känner till utmaningen: du får mycket trafik till din webbplats, men ser inga konverteringar. Det kan finnas flera orsaker till att dina användare inte når hela vägen till slutmålet. CRO är en förkortning på Conversion Rate Optimization, vilket översätts till konverteringsoptimering på svenska.
Konverteringsoptimering syftar till att öka antalet konverteringar på webbsidan, vilket innebär att ett större antal av besökarna uppfyller dina specifika mål. Det kan handla om köp, registreringar för ett nyhetsbrev, nedladdningar av en e-bok, eller att ta kontakt. Konverteringsoptimering kan vara ett av de mest effektiva sätten att öka försäljningen för ditt företag och skapa fler kundrelationer.
Marknadsföringen har förändrats. I dag lägger marknadsförare 95 % av sin budget på att driva trafik till sin webbplats utan att ha någon plan för hur trafiken ska omvandlas till faktiska kunder. Statistiken visar också att 27 % av besökarna har köpintention när de besöker en webbplats, men att endast 1-4 % av besökarna gör ett köp. Här har vi ett problem. För att höja siffrorna och öka intäkterna spelar konverteringsoptimering en nyckelroll.
Flera strategier kan användas för att öka konverteringsgraden på din webbplats. Lär dig hur du implementerar dem på ett sätt som passar ditt företag bäst.
1. Optimera strukturen
Ta hänsyn till strukturen på din webbplats och optimera den för att göra den mer användarvänlig. Det kan till exempel innebära att du förbättrar din meny eller lägger till en uppmaning till handling på en framträdande plats på din sida. Är det enkelt för dem att navigera, hitta information och ta del av dina erbjudanden?
Om inte, underlätta processen för dina kunder genom att se till att menyn på din webbplats lyfter fram de viktigaste delarna av din verksamhet. Exempel på detta är produktkategorier, tjänster och kontaktinformation. Du bör lyfta fram minst en konverteringsmöjlighet i menyn, som till exempel kan vara köp eller nedladdningsbart innehåll.
Fokusera på de viktigaste delarna av din verksamhet och håll dina beskrivningar och rubriker kortfattade. Arbeta med CTA:er och interna länkar för att guida besökarna till nästa steg – konvertering. Se över din design och se till att viktiga element sticker ut från mängden med mer framträdande färger, typsnitt och former. Blir dina CTA:er uppmärksammade? Är konverteringspunkterna tydliga och lätta att hitta jämfört med resten av ditt innehåll?
Elgiganten använder sig av två menylinjer med de viktigaste åtgärderna överst och de populäraste produktkategorierna under, som ändras med säsongen. Källa: Elgiganten.se
2. Optimera nedladdningsbart innehåll
Vilket nedladdningsbart innehåll använder du idag? Levereras den i form av en PDF-fil direkt från webbplatsen eller skickar du ett e-postmeddelande med innehållet? Titta på hur de presenteras och fundera på hur de kan förbättras.
Om ditt innehåll tar lång tid att ladda ner eller är av dålig kvalitet riskerar du att förlora potentiella kunder och misslyckas med att engagera dem i din produkt eller tjänst. Samma sak gäller om du inte presenterar innehållet på ett tillräckligt intressant sätt, så var tydlig med varför mottagarna ska ta del av det, vad de kan förvänta sig och hur det kommer att gynna dem.
3. Öka förtroendet
Enligt de flesta studier är förtroende en av de viktigaste faktorerna som påverkar besökarnas köpintentioner. Det visuella intrycket, innehållets kvalitet, referenser, navigering, kunskap och certifieringar påverkar hur besökarna kommer att uppfatta ditt varumärke och företag. Här är det viktigt att skapa ett helhetsintryck som är professionellt och övertygande i linje med din varumärkesprofil. Har du försummat någon del hittills?
Saknar du till exempel referenser, kundcase eller bevis på din kompetens i form av certifieringar och utmärkelser? Eller skulle du kunna skapa fler artiklar och intervjuer som visar din kunskap inom branschen? Det finns gott om innehåll som kan hjälpa dig att bygga ett djupare förtroende hos dina besökare.
Om du samlar in recensioner från pålitliga källor som Google eller Reco är det värt att visa upp det på din webbplats. Källa: Hemrex.se
4. Live chat
Livechattar är ett bra sätt att komma i kontakt med dina användare oavsett tid på dygnet. Det har blivit en naturlig del av webbplatser som en möjlighet att interagera med potentiella kunder i realtid. Du kan förbättra kundservicen och bygga djupare relationer med potentiella kunder samt samla in data om kundresan från dem i ett naturligt sammanhang. En officiell undersökning som gjordes i mars 2021 visade att livechattar är det mest populära sättet att kommunicera med ett företag. 45 % av personerna i åldersgruppen 18–59 år föredrar att chatta framför att kommunicera via e-post eller telefon. En global undersökning av J.D. Power visade att 42 % av kunderna föredrar att använda en direktchatt medan 23 % föredrar att kommunicera via e-post och 16 % föredrar sociala medier eller forum.
Chattar har definitivt blivit en viktig kommunikationskanal för många företag som ser chatten som ett sätt att bygga upp relationer med sina kunder.
5. Lyssna på användarna
Att lyssna på användarna är en av de viktigaste aspekterna av konverteringsoptimering. Användare uppskattar att känna sig viktiga, så visa dem att deras åsikter är viktiga genom att be dem om feedback via formulär, chattfunktioner eller e-postutskick. Tycker de att något saknas på din webbplats? Finns den information som de vill ha tillgänglig? Eller kan du förbättra ditt utbud?
När du har möjlighet att be om feedback, ta den! Det är verkligen viktigt att kunna se vilken typ av respons ett visst innehåll får, och man vet aldrig när en feedback kan leda till något extraordinärt.
6. Det är viktigt att A/B-testa
Följ inte bara konkurrenterna. Ta reda på vad som faktiskt fungerar på din webbplats och utveckla hypoteser som stöds av data. Testa sedan dessa idéer med A/B-tester och granska resultaten efter att du har kört varje test ett tag.
Konverteringsoptimering är avgörande för att många olika typer av affärsmodeller ska lyckas. De sätt på vilka den kan hjälpa dig att locka mer trafik och öka försäljningen kommer att vara mycket användbara, även om din webbplats inte är en detaljhandelsjätte. Oavsett vilken taktik för konverteringsoptimering du väljer att använda är det viktigt att komma ihåg att slutmålet alltid är detsamma: du vill att så många som möjligt ska köpa din produkt eller tjänst.
Den bästa metoden för ditt företag kommer att bero på dess särskilda mål och behov, men med tanke på alla fördelar är det definitivt något som är värt att överväga. En bra landningssida som skapar trafik utan att skapa en dålig användarupplevelse är en ovärderlig tillgång för alla företag. Alla ovanstående strategier är bara några av de sätt du kan optimera din konverteringsgrad. Vilken är den bästa strategin för ditt företag?
Gästbloggare: Amanda Ghidoni Head of Partnerships @ Weply – Helping you convert your website visitors into sales-ready leads.
Weply utvecklar Skandinaviens största livechatplattform och tillhandahåller utbildad personal som är bäst inom leadgenerering genom dialog. Vår produkt hjälper företag att interagera med potentiella kunder samtidigt som de optimerar sin webbplats och skapar kvalificerade leads samtidigt. Våra medarbetare att förverkliga vår mission och gör det roligt på vägen.