De flesta företagare vet hur man skapar en LinkedIn-sida. Man tänker att det räcker med att lägga till sin logga och en bakgrundsbild och tänker att sedan är det klart. Men så är inte fallet, det är ganska mycket mer man bör tänka på om man verkligen vill utnyttja LinkedIns fulla potential.
Enligt LinkedIn så får sidor med fullständig information 30% mer visningar i jämförelse med sidor som inte är kompletta. Dessutom om informationen på din sida är anpassad efter din målgrupp så är sannolikheten större att de börjar följa din sida. Ytterligare en nivå är om du lägger ut innehåll i inlägg som känns rätt för din målgrupp.
En viktig insikt är att du kan optimera din sida för sök. Som du säkert vet är SEO superviktig för alla företagare som vill synas och samma sak gäller på LinkedIn.
Men hur jobbar man med sök på LinkedIn undrar du kanske nu?
Jo först och främst lägger du in relevant sökord i din underrubrik – din så kallade ”tagline”. När du är klar med det bör du sedan se över din ”Om”-sektion så att den reflekterar ditt företags värden, mål, vision och mission. Därefter ser du till att lägga in alla relevanta länkar – till exempel till din hemsida. Taglinen visas för övrigt också i google search så var relevant för vad ditt företag kan erbjuda.
Optimera ditt innehåll för din målgrupp
En viktig sak innan du börjar posta innehåll på LinkedIn, se till att ha koll på ditt företags ”tone of voice”, färger och logga. Du vill att folk ska komma ihåg ditt företag och det görs inte om man ändrar allting hela tiden och inte följer företagets brand.
Sedan är det dags för dig att lägga ut inlägg. Se till att du gärna lägger ut längre texter som matchar vad din målgrupp söker på. Då blir dina inlägg också mer sökbara än om du bara skulle lägga ut inlägg med ett fåtal ord eller korta meningar. Du kan alltid använda dig av tjänster för sökords-research för att ta reda på detta.
Se också till att använda dig av både videos och bilder och väl genomtänkta sådana som återspeglar ditt företag och brand.
Var frekvent och planera ditt innehåll
Som med alla andra sociala kanaler är det bra att posta frekvent och gärna planera inläggen så du vet vad som ska ut när. Sidor som lägger ut inlägg varje vecka ser dubbelt så mycket engagemang än de som inte gör det. Det här genererar också organisk räckvidd vilket i sin tur leder till nya potentiella följare och på så vis växer sidan.
När du har lagt ut inlägg, se till att svara på eventuella kommentarer. Du kan även be dina anställda att dela ditt inlägg i sitt flöde på LinkedIn för mer spridning. Se även då till att dina anställda har mappat sitt nuvarande jobb mot din företagssida. Sedan har du också möjlighet att bjuda in dina kontakter att följa din sida.
Analysera konkurrenter och jobba med LinkedIn ads
När väl grunden är satt och du kommit i gång så kanske du funderar på hur du ökar ytterligare och kan växa vidare.
Ett tips är att snegla på vad dina konkurrenter gör och se hur de jobbar. Detta innebär inte att du behöver kopiera det som de gör utan snarare se vad som de inte gör. På så vis kan du fylla ett utrymme som kanske saknas och tillföra mervärde till din potentiella kund.
En annan bra sak är att hitta samarbeten med andra där båda parter kan få värde att nå ut i varandras målgrupper. Du kan även jobba med @mention i dina inlägg men här bör man vara försiktig så att det inte uppleves som för ”spammigt”.
Att jobba med LinkedIn ads är också en bra väg framåt. Det viktiga här är att man sätter upp en strategi som passar just ditt företag och ditt företags mål. Alla företag är olika och har olika förutsättningar, det viktiga här är att anpassa det rätt utefter just det. Många gånger är LinkedIn ads ett riktigt bra komplement till din organiska räckvidd för att bygga ditt varumärke.
Avslutningsvis är det viktigt att tänka på att allting inte sker över en natt. Det är viktigt att ha tålamod, kämpa på och våga testa sig fram.
Gästbloggare: Malin Toftemar
Konsult/frilans inom digital strategi, marknadsföring och projektledning
Malin har jobbat med digital media sedan 2006 med det mesta inom marknadsföring (merparten uppe i Stockholm hos allt från publicister till annonsörer till säljbolag och mediabyråer/reklambyråer). De senaste tre åren har Malin jobbat som egenföretagare i hennes bolag Malin Toftemar Digital Consulting där hon hjälper både små och stora bolag med strategier, marknadsföring och projektledning.