Hashtags kan göra underverk för din Instagram-strategi. Använd dem korrekt så får du flera att se dina bilder som troligtvis är intresserade av dina produkter eller varumärke. Här kommer några tips på hur du hittar relevanta hashtags som passar ditt företag.
1. Konkurrensanalys
Du behöver inte nödvändigtvis kopiera dina konkurrenters strategi, men om du tittar på vilka hashtags som de använder kan du få några goda ledtrådar om vad som fungerar för andra i din bransch. Då upptäcker du kanske nya hashtags att lägga till i din plan eller så söker du efter alternativa hashtags att använda.
2. Vilka hashtags använder din publik?
Om din publik redan använder en viss hashtag, så använder antagligen andra människor i samma målgrupp exakt samma som dem. Att hitta dessa befintliga Instagram-gemenskaper är ett bra sätt att utöka din publik och nå de människor som mest troligt är intresserade av ditt företag.
Håll ett öga på dina top-följare och se vilka hashtags de använder. Instagrams sökverktyg ger dig information om vilka hashtags de personer du följer bryr sig om. När du gör en hashtagssökning kommer sökverktyget att visa dig om någon du följer också följer hashtaggen.
3. Använd Instagrams ”relaterade” hashtags-funktion
På varje hashtag-sida, precis ovanför flikarna ”Populäraste” och ”Senaste”, hittar du en lista med relaterade hashtags som du kan bläddra igenom. Det här är ett bra sätt att hitta relevanta hashtags som kan vara lite mer nischade än de stora sökordsbaserade hashtags som du ursprungligen sökte efter. Se bilden nedan!
TIPS: Skapa egna hashtags
Den bästa hashtaggen kan vara den du skapar själv. En varumärkes-hashtag är helt enkelt en ”tagg” som du skapar för att marknadsföra ditt eget varumärke eller kampanj. Du kan sedan låta publiken veta om hashtaggen genom att ta med den i din Instagram-bio samt markera den i dina bildtexter och Instagram Stories. Du kan också överväga att köra en tävling med en specifik hashtag för att popularisera hashtaggen samtidigt som du samlar in användargenererat innehåll. Kom bara ihåg att alla taggar du använder i ett inlägg måste passa med bilden /innehållet och inte vara för repetitiv. Kopiera inte och klistra in hela din sparade lista i varje inlägg!
Utbildnings tips!
Vill du veta mer om hur du kan lyckas med ditt bolag online? Nu har vi vår populära onlinekurs ute, som heter Social Media Manager. Där kan du i egen takt lära dig allt om Sociala Medier, SEO, Videomarknadsföring och Digital Annonsering. En komplett kurs – för endast 1.995 kr (inkl moms) om du beställer den innan 31 juli! Läs mer om kursen här