Undrar du ibland hur du kan nå rätt målgrupp samt öka räckvidden i dina organiska inlägg?
Detta är frågan som marknadsförare ofta ställer när Facebook fortsätter att ändra sin algoritmen och gör det allt svårare för oss att nå vår publik. Men Facebook är fortfarande en av de viktigaste kanalerna och det är viktigt att vi förstår vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Facebook tillåter dig faktiskt att rikta in dig på valfria målgrupper med varje individuell uppdatering (inlägg). Genom att använda denna funktion når du rätt målgrupp samt får bättre räckvidd på dina organiska inlägg, vilket kan minska avvisningsfrekvensen samt ge flera konverteringar.
Om du inte ser funktionen, så är den sannolikt dold som standardinställning. Då måste du själv aktivera den. Såhär aktiverar du ’målgrupp för nyhetsflödet’ för organiska inlägg på Facebook.
- Öppna din Facebook-sida – klicka på ’inställningar’ längst upp till höger.
- Klicka sedan på ’Allmänt’ från vänster-menyn.
- Klicka sedan på alternativet ’målgrupp för nyhetsflödet’.
- Markera rutan för att tillåta val av målgrupp.
- Klicka på ’Spara ändringar’.
Tänk också på att du måste ha en riktig Facebook-sida (inte ditt privata Facebook-konto) för att kunna rikta dig in på en anpassad målgrupp i dina inlägg.
När du har aktiverat funktionen är det nu enkelt att skapa inlägg för anpassade målgrupper. Följ instruktionerna nedan:
- Öppna din Facebook-sida.
- Skapa ett nytt inlägg.
- Klicka på knappen ’Offentlig’ längst ner i popup-posten för inlägget.
- Klicka nu på ’Målgrupp för nyhetsflödet’ för att rikta in organiskt på ditt Facebook-inlägg.
- Rikta in personer efter deras intresse, demografi, platser, språk, utbildningsnivå och relationstatus.
Den här funktionen är praktiskt för marknadsförare samt affiliate-marknadsförare som kan få höga provisioner för framgångsrik försäljning.
Vart ser man räckvidden?
Väl inne på din FB-sida, klickar du längst uppe på ’statistik’. Där hittar du all information. Klicka sedan på ’räckvidd’ eller ’inlägg’ för att se dina resultat.
Några andra saker att tänka på när det gäller organisk räckvidd!
- Video: Om du hittar en YouTube-video som uppenbarligen tillhör någon annan och du vill dela den, kör på. Men förvänta dig inte att inlägget ska få mycket räckvidd eller engagemang. YouTube är en av Facebooks huvudkonkurrenter, så inlägger kommer automatiskt att få mindre räckvidd. Om videoklippet är ditt, ladda upp den direkt på Facebook. Om videon tillhör någon annan, leta fram den på Facebook och dela den därifrån istället…
- Enkelt inlägg som skapar dialog: Först och främst – så tar detta mindre plats i nyhetsflödet. Utrymmet i nyhetsflödet är särskilt viktigt då en större del av Facebook-användare använder plattformen via mobila enheter. För det andra – en välgjord kort fråga kan väcka intresse och få dina följare att svara, gilla och dela inlägget. Facebook vill att innehållet i nyhetsflödet ska framkalla ’meningsfull interaktion’.
Glöm inte att även kika på våra utbildningar!
Lycka till!