Att välja rätt domännamn kan vara en rörig process som kräver både kundförståelse och lite insikt i SEO.
Att välja det bästa möjliga domännamnet för din webbplats är super viktigt. Ditt domännamn är något som förtjänar timmar, om inte dagar med tanke, och det är ingen överdrift att säga att under vissa omständigheter kan ett felaktigt val bryta ett företag. Kort sagt: Att välja rätt domännamn är något som varje bolag behöver för att se till helst innan de gör någonting annat, och speciellt om webbplatsen kommer att tjäna ett kommersiellt syfte.
Det är inte bara viktigt att dina kunder ska lätt komma ihåg namnet, utan även Google ska lätt kunna tolka vad din hemsida handlar om. Du kan använda Google Trender eller en liknande tjänst för att ta reda på vad dina kunder söker på när de letar efter det som din sajt innehåller.
EMD ( Exact Match Domain ) är ett domännamn som exakt matchar en sökfråga som sannolikt kommer att leda trafik till din webbplats. Detta kan ge dig en framkant om du har en så kallad ”kvalitet-site”, men om en EMD råkar vara en webbplats av låg kvalitet, är det sårbart för EMD-uppdateringen där Google kan straffa en sådan sajt och lågprioriterad den. Vilket är inte så bra. Uppdateringen innebär i grunden att EMD sajter inte längre får förmånsbehandling och är tvungna att bevisa sig.
Många tycker fortfarande att den säkraste och enklaste lösningen är att använda ditt varumärke som ditt domännamn. Varför? Eftersom ditt varumärke är hur kunderna kommer ihåg dig. En stor del av din webbplats trafik kommer från navigationssökning. Att välja ditt varumärkes namn har sin egen fördelar… men allt detta kan lätt bli en stor dilemma!
Vårt råd: Om du ska starta ett eget företag bör du nog satsa på att köpa ett domän med ditt varumärke, eftersom namnet på företaget är din identitet och du borde inte ha en ”nyckelordsmålad” spammy domän.
Några tips inför valet av ditt domännamn.
- Utgå från ditt företagsnamn – Det gör det lättare för dina kunder att hitta dig
- Tänk sökmotorvänligt – Ta med det viktigaste sökords-nyckelord, om det går
- Krångla inte till namnet – Domännamnet ska vara lätt att komma ihåg
- Registrera direkt – Registrera domännamnet så fort du bestämt dig