För att skapa delbart innehåll på sociala medier, kan du inte bara producera vad som helst. Du måste göra det tillräckligt attraktivt för att användarna vill dela det.
Varför är det viktigt att skapa delbart innehåll?
Med enkla ord så hjälper delbart innehåll till att öka varumärkesmedvetenheten och konverteringar. Ju fler som ser ditt innehåll, desto fler kommer att känna till och lita på ditt varumärke.
Fördelar med att skapa delbart innehåll på sociala medier
- Spridning: Det ökar varumärkeskännedom
- Algoritmer: Det ökar varumärkesengagemang
- Professionell: Du blir en kunskapsledare
- Trafik: Det ökar trafiken till din webbplats
- Konvertering: Det ökar även antalet potentiella kunder
Engagemang (och algoritmer) ändras hela tiden. Förutom gilla-markeringar och kommentarer, har innehåll som sparas och delningar blivit allt viktigare. Vilket innebär att varumärken måste nu lägga mer fokus på att skapa innehåll som resonerar tillräckligt mycket med deras publik för att de ska klicka på den magiska ”spara-knappen” eller dela ditt innehåll med andra.
Att tänka på: Oavsett om ditt företag tillhandahåller tjänster eller säljer produkter, är syftet med delbart innehåll – att utöka din digitala närvaro, skapa leads och leda till försäljning . Så, förutom själva värdet…kom ihåg att skapa innehåll som även är i linje med ditt varumärkesidentitet, så att din publik vet vad de kan förvänta sig om de väljer att köpa från dig.
Vad motiverar då användare att dela innehåll?
Det finns en vetenskap bakom vad som motiverar användare att dela digitalt innehåll. Forskare har upptäckt ett antal psykologiska triggers som inspirerar människor att engagera sig i online aktiviteter.
Informativt innehåll är bra, men om dina läsare och kunder inte kan omsätta dina ord i praktiken kommer de inte att dra nytta av det du publicerar. Ett primärt mål med innehåll är att lösa användarnas problem och visa hur man kan övervinna dem. Detta kommer inte bara att bygga varumärkeslojalitet, utan det kommer att få dem att komma tillbaka för mer.
Ok… då är det dags att skapa delbart innehåll
Hela konsten att skapa innehåll som både sparas och delas är att verkligen förstå din publik. Vad vill de uppnå genom att följa dig? Vilka är deras vardagliga problem? Hur kan du hjälpa dem?
När du har svarat på dessa frågor är du redo att börja skapa. Här kommer några tips som kommer hjälpa dig väcka intresse hos din publik och få dem att vilja ha mer.
1. Tips: Skapa ”Bite-size” värdefulla tips som gör livet enklare för dem. Utbilda din publik genom att skapa information och resurser i form av korta artiklar, bilder och video.
2. Fakta: Oavsett om du får vissa frågor ofta eller förstår din publik tillräckligt för att veta vad de är ute efter, kan även svar på vanliga frågor ( FAQs ) hjälpa till att ta itu med din publiks funderingar och tillföra ett mervärde både i ögonblicket och på sikt… Skapa gärna löpande artiklar.
3. How to: Så gör man-videor och självstudier hjälper till att utbilda din publik om dina tjänster /produkter samt så är det ett perfekt tillfälle att använda karusell bilder eller Reels. Du marknadsför inte bara dina produkter, utan du skapar en värdefull informationskälla som dina kunder kan återvända efter att de har köpt något från dig.
Vi avslutar med några tips på hur du kan snabbt och effektivt skapa en – Content lista.
1. Egen varumärkeskännedom och data. Du kan mest om dina egna tjänster /produkter. Börja med att skapa en egen lista på saker som du vill dela med dig.
2. Ett säkert sätt att veta vad din publik vill lära sig, är att fråga! Det kan vara så enkelt som i ett vanligt inlägg eller en händelse (Story) där du ber om deras input direkt via dina egna sociala kanaler.
3. Använd Google Suggest, genom att själv skriva in ett sök (från din egen lista) och se vad folk söker efter, relaterad till ämnet.
4. Scrolla sedan ner i sökresultatet och se vad andra har sökt – relaterat till ditt sök. Det kallas för PAA frågor (People Also Asked) vilket ger en bra bild på vad din målgrupp söker efter samt bra idéer för nya inlägg som du bör skapa. På detta sättet kan du nu utöka din nuvarande lista.
5. Sist, men absolut inte minst – testa att ställa frågan på ChatGPT. En Ai tjänst kan lätt utöka din lista med andra punkter som du kanske normalt inte tänker på. Nedan är bara ett test på frågan ”Ge mig 5 exempel på vad man kan använda Instagram Stories till”… Testa själv att fråga relaterade frågor kring ditt eget varumärke, tjänster /produkter och målgrupp.
Summering – ovanstående är absolut inte lösningen till en hel innehållsplan, utan lite idéer som man kan använda sig av genom att kanske en gång /veckan skapa en kort artikel, inägg samt video. Använd resterande dagar under din vecka för att skapa Stories och annat informativt och roligt, som du kan spontant dela. Men, glöm inte att alltid ha ”spara och dela” i tankarna när du skapar ditt innehåll. 👏🏻
Uppdaterad August 2023