Nästan 80% av alla människor förlitar sig på sociala nätverk som vägleder dem mot sitt köp. En kund kan skapa förtroende för andra genom att skapa relevant innehåll och sprida sitt köp. När konsumenterna känner sig trygga köper de oftast rekommenderade produkter.
Användargenererat innehåll (UGC) definieras av innehåll som skapas och placeras på sociala medier av obetalda bidragsgivare, som kunder eller fans. Det kan vara i form av bilder, videoklipp, tweets, blogginlägg och allt däremellan och är då användaren som främjar ett varumärke i stället för varumärket själv.
Användargenererat innehåll är en win-win-situation för både varumärken och deras följare. Pga hög förtroende kan UGC t.om konkurrera ibland med material som skapas av professionella designers och marknadsförare.
Online-användare blir alltmer kunniga och har idag mycket lättre att se genom företag som använder sig av fluffig marknadsföringstaktik, och vilka företag som är autentiska och transparenta.
Ett sätt att trigga igång användargenererat innehåll är att skicka med ett erbjudande vid köp. Erbjud kunden rabatt vid nästa köp om de lägger upp en bild, video eller annan sort ”shout out” i deras nätverk. Detta leder oftast till både merköp och spridning från kunden. Om kunden är nöjd med sin produkt…