YouTube har meddelat att de rullar ut en voiceover-funktion som gör det möjligt för användare att framföra berättarröster. Om du inte är bekant med röstberättelser → används funktionen för att lägga till kommentarer eller mer sammanhang till inspelade videor. För att använda funktionen kan användare spela in en video som vanligt och när inspelningen är klar kan en berättarröst läggas till.
Detta är dock inget nytt, då det redan finns i andra sociala plattformar samt går lätt att göra i de flesta videoredigeringsprogram. Men, YouTube har varit i hård konkurrens med TikTok och kämpat just om kortformatsvideo. Medan TikTok har de senaste åren varit rätt dominerande inom kortformatsvideo, har konkurrenter som YouTube och Instagram gör nu sitt bästa att komma ikapp. Detta blir nu ett utmärkt tillägg för YouTube Shorts-skapare, vilket ger dem fler verktyg för att skapa bättre videor.
YouTube Shorts är i grunden bite-sized videoklipp som alla kan skapa, så länge de har ett YouTube-konto. YouTube Shorts rullades ut 2021, ungefär samtidigt som TikTok började nå toppen av sin popularitet. Tittarna kan göra alla de vanliga sakerna som de brukar göra på YouTube, inklusive att kommentera, gilla, ogilla, dela samt prenumerera på din kanal. Innehållet förblir också online permanent, som en vanlig YouTube-video.
Under 2023 kommer du även att kunna tjäna pengar på YouTube Shorts. Det är de goda nyheterna… Den dåliga nyheten är att du behöver 10 miljoner visningar på 90 dagar. Om du uppfyller dessa kriterier kan du tjäna 45% av annonsintäkterna på dina Shorts-videor genom att registrera dig på YouTubes partnerprogram.
Hur som helst, kontakta oss gärna eller kolla in våra kurser om du är intresserad av att lära dig mer om video och YouTube. Ni kan även hålla er uppdaterade via YouTubes blogg.